HCA NYHEDER Panorama over H.C. Andersen på Bakken

Dyrehavsbakken sætter fokus på H.C. Andersen i sommerferien 2005 med en gøglerteaterforestilling og en historisk udstilling i ord, lyd og billeder.

Af ms - H.C. Andersen 2005 - 12 Maj 2004

Dyrehavsbakken gør plads for fejringen af H.C. Andersen i 2005 med henholdsvis en gøglerforestilling og en oplevelsesudstilling.

Gøglerforestillingen "Skuespiller mod sin vilje" er et gøglerspil frit efter H.C. Andersens "Komedie i det Grønne". Handlingen foregår i Dyrehaven 1840. Lederen af gøglertruppen "La Famiglia", Adolf Dalby beslutter, at truppen skal optræde i skoven ved Dyrehavsbakken.

Stedets forvalter, Niels Frank mener imidlertid ikke, at det bør tillades og vil jage gøglerne væk. Han foragter komedianter og deres primitive teaterspil. Dalby tilbyder, at Frank kan spille med i komedien, hvad Frank indigneret afviser.

Imidlertid afslører Frank, at han har litterære ambitioner. Han mener, at han har talent til at blive en stor teaterdigter. Dalby får narret Frank til at spille med i forskellige scener fra den dramatiske verdenslitteratur uden, at Frank opdager det, og bag Franks ryg mimer skuespillerne forskellige komiske udgaver af  bl.a. "Stormen", "Romeo og Julie", "Det hellige Forår", "Den sidste Samurai", "Loppen i Øret" og "Hamlet".

Til slut afslører Dalby, at Frank, mod sin vilje, har spillet hovedpersonen i adskillige dramatiske værker, mens de har talt sammen.

Bakken i Guldalderen
Oplevelsesudstillingen tager sit udgangspunkt i et gøglertelt, der er forsynet med en bemalet lærredsfacade, som man ser dem på billeder fra H.C. Andersens tid. Inde i teltet bliver publikum ført tilbage til Dyrehavsbakken anno 1835. I en labyrint ledes publikum forbi en række fotostater med tableauer fra samtiden, hvor digteren er tegnet ind.

På plancher kan publikum læse underholdende historier om Dyrehavsbakkens tilblivelse og om attraktionerne på H.C. Andersens tid. Der fortælles om gøgler-bodernes komedianter, som H.C. Andersen havde set og assisteret i sin barndoms Odense.

Digteren elskede teatret, men han havde aldrig besøgt et rigtigt kunstteater, før han kom til København. Hvad han kendte til, var den teaterunderholdning de omrejsende gøglere og komedianter bød på i de danske provinsbyer.

I teltet er der en lydkulisse med melodier og skillingsviser fra tiden, mens kulørte lamper befordrer stemningen.



For yderligere info, klik her!
Tilbage